Snabb leverans
Returrätt 30 dagar
Enhetsfrakt 79 kr Just nu fri frakt vid köp över 599 kr!
cart
Varukorg

Hej!

Vad roligt att du har hittat till oss!
Här kan du läsa de villkor som gäller när du beställer hem tyger och färdigsydda produkter från vår webbshop.

 

Leverans

Vår webbshop är bemannad mån-fre och vår målsättning är att Ditt paket ska packas och skickas från vårt lager inom 1-3 vardagar. Efter att vi har packat ditt paket tar Postnord vid för leverans och du kan välja mellan följande alternativ: 

– Paketet skickas till ditt närmaste utlämningsställe. Fraktkostnad 79kr oavsett storlek och vikt på ditt paket. 
Vid köp över 599kr är frakten gratis (gäller ej företag). När paketet ankommit till ombudet så skickas en avi via sms till det mobilnummer du angav vid din betalning och paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar från att paketet anlänt. 

– Hemleverans så att du får dina varor direkt till dörren, 139kr. Ditt paket packas och skickas med Postnord som tar kontakt med dig för att hitta en tid som passar dig för leverans.  

– Hämta i butik, vilket ger dig gratis frakt. Leveranstiden är något längre ca 5-7 arbetsdagar då paketet samfraktas från vårt huvudlager. Du får ett SMS av oss när du kan hämta ditt paket i butik. 

– Snabbare leverans 89kr. Om du beställer innan kl 13.00 med tjänsten Snabbare leverans prioriteras din order och packas samma dag (gäller måndag-fredag). Beställer du med snabbare leverans efter kl 13.00 packas och skickas din order följande vardag. Lägger du din beställning under helgen packar vi ditt paket och skickar på måndagen. Om vi inte lyckas packa och skicka ditt paket samma dag, eller nästkommande vardag vid beställning efter kl 13.00 eller under helgen, justerar vi din faktura och tar bort 89kr sedan skickar vi ditt paket dagen efter med Postnord. 
Du kan välja närmsta utlämningsställe (frakt 79kr) eller Hemleverans (frakt 139kr). Observera att Snabbare leverans inte innebär att Postnord levererar ditt paket dagen efter. 

Företagspaket levereras direkt till dörren, avgiften är för närvarande 150 kr oavsett storlek och vikt på ditt paket.

Outlösta, ej uthämtade försändelser

För paket som inte hämtas ut under den tid det ligger hos paketombudet debiterar vi en returavgift. Avgiften på 250 kr motsvarar våra faktiska kostnader för returfrakt, emballage och hantering. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss, annars blir det registrerat som outlöst och debiteras med nämnd returavgift automatiskt.

Paket som inte hämtats ut i butik vid val av Click&Collect efter en 
månad debiterar vi en avgift på 75kr vilket motsvarar våra faktiska kostnader för emballage, lagerhållning, sms-avisering och hantering.  

Tygprover som kommer i retur debiterar vi en avgift på 35kr vilket motsvarar våra faktiska kostnader för emballage och hantering.

Personuppgifter: 

De uppgifter du uppger när du handlar används av oss för att administrera dina köp. Dina personuppgifter lämnas inte i något fall ut till tredje part. Du kan läsa mer om GDPR och hanteringen av personuppgifter i vår integritetspolicy. Genom att godkänna köpvillkoren så innefattas också integritetspolicyn som du hittar här

 

Priser och betalningsvillkor 

Alla priser anges i SEK och inkluderar moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Kampanjpriser kan skilja mellan webbshopen och lokal tygaffär. Vi kan inte justera kampanjpriser eller lägga till aktuella rabattkoder i efterhand. 

 

Företagsfaktura:

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess fulla betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på  https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 - 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

 

 

Ändra eller avbeställa en order: 

Tyvärr kan vi inte ändra i din order eller makulera din order när den väl har lagts. Det gäller namn, utlämningsställe, adress, mobilnummer eller e-postadress. Var därför noga med att alla uppgifter stämmer, kolla även en extra gång att adress och namn är rätt. Vi har inte möjlighet att avbeställa din order när den väl har lagts, men du kan självklart välja att returnera dina varor. Så fort vi har tagit emot din retur kommer den att återbetalas. Se villkor för ångerrätt nedan. 
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor.

Försäljning till minderåriga 

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att handla hos oss. 

 

Felaktig, fellevererad eller transportskadad vara  

Om en vara är felaktig, fellevererad eller transportskadad ber vi dig kontakta oss via vårt kundforum så hjälper vi dig så snart vi kan. Klicka här för att komma till vårt kundforum >>

Tygprover


Du kan beställa 3 valfria tygprover för 35kr. Tygproverna som är ca 2,5 x 6cm skickas hem till dig i ett kuvert. 
Om du vill ha ett större tygprov rekommenderar vi att köpa 10cm av tyget du är intresserad av. 

Om ditt tygprov kommer i retur till oss debiteras en avgift på 35kr vilket motsvarar våra faktiska kostnader för emballage och hantering.

Ångerrätt & Retur

Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar från att du mottagit din order, med undantag för måttbeställda gardiner som sys upp specifikt till dig. Har du handlat online kan du returnera förpackade varor, färdigsydda varor och tillbehör i din lokala tygaffär. Metervaror som har köpts i vår webbshop kan dock endast returneras till webbshopen och ej till våra lokala tygaffärer. Observera att ångerrätten endast gäller om varan är oanvänd, oskadad och i originalförpackning, returrätten är alltså förverkad om ni klipper i metervara. Som företagskund är man undantagen från ångerrätten. För retur av webborder i butik ta med din följesedel som kvitto. 
Våra sömnadsmönster kommer plomberade, vid bruten plombering godkänns inte retur. 

 

Om du utnyttjar din ångerrätt och vill returnera varan så skickar vi en fraktsedel till dig. Du står emellertid för returfraktkostnaden 95kr och transportrisken.När vi tagit emot dina varor och konstaterat att de är i nyskick kontaktar vi Klarna som hanterar vår fakturering. Eftersom att Klarnas förfallotid för närvarande är 30 dagar så kan du ändå behöva betala din faktura i sin helhet om du utnyttjar 30 dagars ångerrätt. Klarna återbetalar då varans kostnad till dig i efterhand via det betalsätt som du valt. Observera att originalfrakten ej återbetalas vid retur.


Vi erbjuder inte ångerrätt eller öppet köp på måttbeställda gardiner som beställts via sömnadstjänsten. Eftersom tyg är ett levande material som kan förändra sig på grund av temperatur och luftfuktighet m.m. godkänner vi en differens på 0,5% på kundens angivna mått.

Alla returer skall returneras enligt följande:

Retur i butik:

Du kan enkelt göra en retur av förpackade varor, färdigsydda varor och tillbehör i någon av våra butiker utan kostnad. För att göra en retur i någon av våra butiker behöver du ha med dig varan som du ska returnera samt din följesedel som kvitto. Observera att du ej kan returnera avklippt metervara i din lokala tygaffär.

Returnera per post:

Vill du hellre returnera per post ska du följa nedan enkla steg: 

  1. Skicka e-post till webbshop@ohlssonstyger.se med ditt ordernummer så skickar vi en fraktsedel
    via e-post som du själv skriver ut.  
  2. Paketera din retur väl, gärna i samma påse som dina varor levererades i.
  3. Fyll i orsak till retur och skicka med returblanketten tillsammans med din retur.
  4. Lämna in paketet till Postnord.

När vi har mottagit din retur och konstaterat att varorna är i nyskick kontaktar vi Klarna som hanterar vår fakturering. Beloppet justeras sedan via Klarna. Vid retur inom ångerrätten tar vi ut en avgift om 95kr. Vid reklamation debiteras ingen avgift.


Observera att returnerade varor som inte har skickats till oss på ovan angivet vis kan hamna hos ombud, vi har då inte möjlighet att hämta ut paketen. Ohlssons Tyger ersätter inte omkostnader för returer som hamnat hos ombud. 

 

Produktinformation


Vi är måna om att visa upp våra produkter så korrekt som möjligt på vår webbsida och strävar efter att ge så bra och utförlig information som vi kan för att ge en bra köpupplevelse. Vi kan dock inte garantera att bilderna exakt återger produktens verkliga utseende gällande t.ex. färgnyans då färgåtergivning beror på inställningar i din dator och på din skärm. Ohlssons tyger reserverar sig för faktafel i produktinformationen. Om du vill ha ytterligare upplysning om varorna så ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst via vårt kundforum som du hittar här >>

Sortimentet skiljer sig något mellan våra olika tygaffärer och vår Webbshop. De produkter du ser på hemsidan finns i lager i Webbshopen. Undantag kan förekomma.

Vill du komma i kontakt med oss? Kontakta oss via vårt kundforum som du hittar här >>